2016-01-25

Środowiskowy Dom Samopomocy

Środowiskowy Dom Samopomocy w Olecku
Kierownik: Danuta Maria Zaniewska
19 – 400 Olecko
ul. Armii Krajowej 26
tel/fax . (o87) 520 – 33 – 85
dacnadziejeolecko @ wp.pl

Menu:
1. Informacje ogólne.
2. Struktura organizacyjna
3. Formy rehabilitacji i terapii.
4. Historia.


1. Informacje ogólne

Środowiskowy Dom Samopomocy w Olecku działa na podstawie:
• ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (test jednolity z 1993r. Dz. U. Nr 13 , poz. 60 z póź. zm.),
• ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535 z póź. zmianami),
• uchwały Nr XXVI/181/96 Rady Miejskiej z dnia 25 października 1996r w sprawie zadania zleconego z zakresu administracji rządowej.
Ośrodek jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej, funkcjonuje jako zadanie zlecone z zakresu pomocy społecznej i w całości jest finansowany ze środków Wojewody. 
Środowiskowy Dom Samopomocy w Olecku rozpoczął działalność od grudnia 1997 roku. Mieści się w zabytkowym, odrestaurowanym dwu kondygnacyjnym budynku przy ul. Armii Krajowej 26. Ośrodek jest urządzony odpowiednio do potrzeb osób niepełnosprawnych, ma przystosowane łazienki, toalety, windę. Placówka dysponuje bardzo dobrym wyposażeniem sal i pracowni specjalistycznych oraz sprzętem do rehabilitacji, logopedii. Posiada pracownię życia codziennego, techniczną, plastyczną, ceramiczną, usprawnia fizycznego. Oddział dla dzieci dysponuje: 
Ømateriałami i pomocami dydaktycznymi do prowadzenia pracy pedagogicznej metodą Montessori, 
ØSalą Doświadczania Świata. 
ØInstrumentami Orff`a

ŚDS jest placówką dziennego pobytu – zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 730 – 1530. 
W placówce funkcjonują dwa oddziały :
Oddział I - DLA OSÓB DOROSŁYCH 
A. - z zaburzeniami psychicznymi 
B. - z niepełnosprawnością intelektualną 
Oddział II - DLA DZIECI 
Z niepełnosprawnością intelektualną 

Z usług świadczonych przez Ośrodek korzysta 65 osób, w tym 20 osób z zaburzeniami psychicznymi i 45 osób z niepełnosprawnością intelektualną. Przyjęcie do ŚDS odbywa się za zgodą uczestnika na podstawie decyzji administracyjnej kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Olecku, w oparciu o właściwą dokumentację:
• wywiad środowiskowy,
• zaświadczenie lekarskie
• zaświadczenie psychologiczne.
Pobyt w placówce jest częściowo odpłatny (zgodnie z przepisami ustawy o pomocy społeczne) i uzależniony od dochodu uczestnika. W uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość całkowitego zwolnienia z ponoszenia odpłatności. ŚDS dysponuje 9 – osobowym samochodem – mikrobusem , którym dowożone są do placówki dzieci na zajęcia rehabilitacyjno – terapeutyczne.
Zakres i poziom świadczonych form pomocy dostosowany jest do możliwości psychofizycznych uczestników, zajęcia prowadzone są indywidualnie i grupowo. 
Placówka zatrudnia kadrę specjalistów, głównie z wykształceniem wyższym, nadal podwyższającą swoje umiejętności zawodowe i wyróżniającą się szczególnymi predyspozycjami do pracy z osobami niepełnosprawnymi.


2. STRUKTURA ORGANIZACYJNA

Stanowiska i komórki organizacyjne ŚDS:
• Kierownik ŚDS – sprawowanie nadzoru nad komórkami organizacyjnymi ŚDS, organizacja pracy ŚDS i pełnienie funkcji pracodawcy, organizowanie zasad funkcjonowania Domu, zarządzanie ŚDS;
• stanowiska ds. opiekuńczo – terapeutycznych – opracowanie i realizacja programów terapeutycznych, okresowa ocena efektów terapii i opieki, sprawowanie opieki nad dziećmi i młodzieżą w trakcie domu i pobytu w placówce;
• stanowiska ds. medyczno – rehabilitacyjnych – udzielenie świadczeń zdrowotnych, pielęgnacyjnych, prowadzenie rehabilitacji grupowej i indywidualnej, logopedii i psychoterapii, usprawnianie lecznicze; 
• stanowiska ds. administracyjnych – prowadzenie obsługi księgowej i finansowej, obsługa sekretariatu;
• stanowiska ds. gospodarczych i obsługi – dowożenie dzieci do placówki, dokonywanie zakupów żywności, dbanie o czystość budynku i posesji, wykonywanie czynności związanych i obsługą samochodu, budynku i urządzeń.

3. Zadania Środowiskowego Domu Samopomocy

• zapewnianie uczestnikom dziennego pobytu i opieki oraz zaspokojenie ich niezbędnych potrzeb bytowych i zdrowotnych,
• udzielanie opieki pielęgniarsko – medycznej,
• zapewnianie oparcia społecznego osobom z zaburzeniami psychicznymi,
• umożliwianie udziału w rehabilitacji, terapii zajęciowej, logoterapii i psychoterapii,
• rozwijanie zainteresowań, umożliwienie rozwoju kulturalnego i osobowościowego uczestników,
• działanie służące integracji uczestników Domu ze społeczeństwem,
• dbanie o higieniczne i bezpieczne warunki pobytu,
• prowadzenie specjalistycznej pracy socjalnej i terapeutycznej rozwijającej samodzielność osób oraz wzmacnianie ich integracji ze środowiskiem,
• prowadzenie poradnictwa specjalistycznego
üpsychologicznego
üpsychiatrycznego 
üsocjalnego
• wypracowanie wdrażanie i nowych metod pracy z rodziną, w której funkcjonuje osoba z zaburzeniami psychicznymi,
• zapewnienie posiłków w trakcie pobytu w Domu.

4. Stosowane formy pracy opiekuńczo – terapeutyczno – rehabilitacyjne

• muzykoterapia i choreoterapia to zajęcia dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości m.in. muzykowanie na instrumentach zestawu Orff`a, zabawy muzyczno – rytmiczne oraz zabawy ruchowe przy muzyce, piosenki i pląsy, aktywne słuchanie muzyki, projekty choreograficzne tańców, muzykowanie na instrumentach perkusyjnych;
• terapia logopedyczna polegająca na systematycznym i ukierunkowanym rozwoju mowy, korygowaniu wymowy i nawiązaniu prawidłowej artykulacji oraz udzieleniu rodzicom porad i konsultacji;
• terapia pedagogiczna prowadzona z wykorzystaniem różnych specjalistycznych metod pracy: Metoda W. Sherborne- ruch rozwijający, Metoda Christopera Knilla – „Programy aktywności” oraz „Dotyk i komunikacja” , Metoda Dobrego Startu, a także zajęcia organizowane w Sali Doświadczania Świata;
• rehabilitacja ruchowa w tym fizykoterapia, hydroterpia, hipoterapia , której celem jest przywrócenie dziecku niepełnosprawnemu utraconych na skutek choroby możliwości optymalnego funkcjonowania biologicznego;
• opieka medyczna, w tym psychiatryczna, psychologiczna i pielęgniarska – społeczność terapeutyczna, relaksacja , treningi behawioralny i higieniczny, budżetowy, umiejętności społecznych.
• zajęcia rekreacyjno – kulturalne: wycieczki rowerowe, ogniska, wyjścia na spacery, na wystawy, organizowanie imprez okolicznościowych (dzień Kobiet, Dzień Matki , Dzień Dziecka, Choinka, Andrzejki) itp.;
• terapia zajęciowa odbywająca się w pracowniach: plastycznej z wykorzystaniem technik : malowanie na jedwabiu, malowanie na szkle, witraż, batik, prace ze sznurka – makrama, kartki okolicznościowe itp.;
• technicznej – prace z drewna i materiałów drewnopodobnych oraz łączenie ich z innymi materiałami, płaskorzeźba, obrazki, ramki do prac wykonanych w pracowni plastycznej itp.;
• ceramicznej – wykonanie wyrobów ozdobnych, użytkowych z gliny, malowanie, szkliwienie,

Prowadzone zajęcia terapeutyczne są dostosowane indywidualnie do stanu zdrowia i możliwości osób uczestniczących. Dzięki prowadzonej terapii zajęciowej podopieczni rozwijają swoje zainteresowania , doskonalą zdolności manualne, umiejętności planowania i przewidywania. Poprzez swoje prace wyrażają ekspresję świata własnych przeżyć, która pozwala nam ich lepiej poznać i zrozumieć.

4. Historia

W kolejnych latach działalności Środowiskowego Domu Samopomocy w Olecku następował systematyczny jego rozwój w zakresie rozszerzania świadczonych usług , doskonalenia kadry i doposażania placówki w sprzęt i urządzenia rehabilitacyjno – terapeutyczne .
Aktualny stan funkcjonowania oceniany jest wysoko przez ekspertów krajowych i zagranicznych w odpowiednich dziedzinach. Ekspert UE z Danii – po wizytacji Domu – wyraził opinię , że poziom kompleksowych świadczeń placówki zbliżony jest do norm i wymogów unijnych, co stanowiło ważny kierunek podejmowanych przez nas starań.
Ważniejsze wydarzenia :
Øpracownicy ŚDS zainspirowali, utworzyli i aktywnie działają w Stowarzyszeniu „ Dać Nadzieję” przy ŚDS, które od czerwca 1999r wspiera funkcjonowanie ŚDS oraz działa na rzecz i wspólnie ze środowiskiem osób niepełnosprawnych ,
Øplacówka użycza od 2003r bazy lokalowej i urządzeń rehabiltacyjno – terapeutycznych Stowarzyszeniu w celu realizacji programu pn. PARTNER finansowanego ze środków PFRON. W ramach Programu udzielana jest kompleksowa (rehabilitacyjna, logopedyczna, pedagogiczna, psychologiczna i terapeutyczna ) pomoc osobom niepełnosprawnym z powiatu Olecko,
Øw 2001 roku powstało Centrum Edukacji prowadzone przez Stowarzyszenie „Dać Nadzieję” do realizacji edukacji i wychowania uczestników ŚDS,
ØŚDS oraz Stowarzyszenie podejmowało inicjatywy i pozyskiwało znaczne środki pozabudżetowe na rozwój placówki, w tym głównie : z Fundacji im. L. Kronenberga , Fundacji Polsat, Batorego, Ambasady Kanady i Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Z radością organizujemy imprezy dla uczestników naszego Domu a także co uważamy za szczególnie ważne imprezy integracyjne oraz uczestniczymy w wielu imprezach organizowanych przez zaprzyjaźnione placówki. 
Do ulubionych cyklicznych imprez sportowo – kulturalnych, w których biorą udział nasi domownicy należy : 
• Biegi integracyjne „Ku Słońcu” w Gąskach,
• Spartakiada Lekkoatletyczna Osób Niepełnosprawnych w Suwałkach,
• Regionalne Rozgrywki Gry w Warcaby w ŚDS ( sfinansowane ze środków Gminy),
• Ogólnopolskie Mistrzostwa Gry w Warcaby Klasyczne w Braniewie, 
• Kulig Integracyjny w Mazurach,
• Przegląd Artystyczny Osób Niepełnosprawnych w Bartoszycach,
• Wycieczki krajoznawczo – turystyczne, w tym roku była to wycieczka do Krakowa – Częstochowy – Wieliczki – Zakopanego sfinansowana ze środków PFRON – pozyskanych z Powiatu Oleckiego.

W ŚDS odbywają się staże absolwenckie, praktyki studentów Wszechnicy Mazurskiej w Olecku, Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie, Uniwersytetu w Białymstoku i Uniwersytetu Warszawskiego.
Pracownicy ŚDS i Centrum Edukacji uczestniczą w konferencjach , szkoleniach i innych formach doskonalenia zawodowego. W efekcie jednego ze szkoleń zorganizowanego przez Stowarzyszenie – uzyskali certyfikaty w zakresie posługiwania się symbolami Blissa .
Ważną forma działalności placówki jest wspieranie rodziców i rodzin osób niepełnosprawnych a także współpraca z wieloma instytucjami i organizacjami. 

Środowiskowy Dom Samopomocy jest miejscem nowoczesnym, przyjaznym dla osób niepełnosprawnych , działającym na rzecz integracji społecznej oraz angażującym we wszystkie działania osoby niepełnosprawne. 
W naszym przekonaniu zbliża nas to do formuły pożądanych standardów państwa obywatelskiego . Jest optymalną społecznie i ekonomicznie realizacją konstytucyjnych praw osób niepełnosprawnych.

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..